Nieuws

dag 43   (31-12-2011)

Prima dag gehad vandaag, ik werd om half 9 opgehaald bij het hotel met de bus voor de daily boat trip. De reis ging naar het zuiden om in An Thoi Port op de boot te stappen. De groep bestond uit ongeveer 25 personen, de meeste waren koppels, wat bevriende stellen en ik, want Wendy ging nog lekker een dagje naar het strand. De hidden treasure van Phu Quoc, ‘Bai Sao Beach’ wit zand and turkoois water, daar wilde ze graag liggen. De tour zou deze baai ook bezoeken aan het einde van de middag, dus kon ze met ons mee terug rijden.

Boven op het dek van de boot stonden wat houten banken, plastic stoeltjes en een paar ouderwetse strandstoelen. Daar had ik er mezelf er snel een van toegeëigend, om heerlijk in de schaduw naar het zeetje te kijken. Er was meer wind dan ik hoopte, want bij veel deining word ik zeeziek. Eerst werd er gevist, niet met hengels maar met een soort plastic diabolo waar visdraad omheen zit gewikkeld, klein haakje eraan met aas en dat rol je dan af naar de bodem want daar zit de meeste vis. Er werd wel wat gevangen maar niet veel. Daarna voeren we verder naar een eiland om te snorkelen. Heerlijk, lekker drijven in het water met onder je een wereld en boven je die andere, ik hoorde even nergens bij, stilte op mijn ademhaling na.

Door de golfslag was het water jammer genoeg wat troebel, af en toe was mijn snorkel ook net iets te kort. Verder was het een hele relaxte dag, we waren vrij om naar het strand te zwemmen of lekker op het dek te zonnen. Daarna werd er een uitgebreide lunch bereid in een heel klein keukentje. Specialiteit was zee-egel, je weet wel die zwarte bollen met die hele lange stekels, waar je absoluut niet door gestoken wilt worden. Ze worden gehalveerd gebarbecued met dressing en stukjes noot of rauw gegeten met limoen en wasabi, super lekker. Ik probeerde het Wendy ’s avonds nog aan te bevelen, maar die moest er niet aan denken. Het was omdat ik de mensen naast mij zo zag genieten anders had ik het waarschijnlijk ook niet geprobeerd. Verder was er soep en rijst met gamba’s, tofu, tonijn en vers fruit toe. Ik was de hele dag onder de pannen inclusief lunch voor € 12,50.

Na de tour, hebben we ons laten afzetten bij een prachtig resort, la veranda, in de Frans koloniale stijl. Want uiteindelijk houden de dames wel van luxe en het was borreltijd.

Vanavond bij de avond markt gegeten, de eerste dag dat we erover heen liepen leek het ons niets, net kermis, heel veel van de zelfde tentjes met te veel licht. Maar het was er vanavond zo druk en niet alleen met toeristen, dan we het wel moesten proberen. En weer super lekker gegeten, ik moet straks in Nederland of zelf iets gaan beginnen of een goed Vietnamees restaurant gaan zoeken, want het eten ga ik zeker missen.