Nieuws

2e kerstdag   (26-12-2011)

Wat een heerlijke gezellige dag, Hoi An is echt super leuk. Het weer valt achteraf ook erg mee, uiteindelijk zijn we gezonde Hollandse meiden. De kou begint te wennen en het is gelukkig droog.

Hotelbed prima, we lagen alleen vannacht onder de keuken, die is op de bovenste verdieping, en je ontbijt staf begint al om 6 uur met vooral veel heen en weer lopen. Dus ben ik even in de hotelbadjas naar boven gegaan om te zien wat er allemaal gaande was, helaas waren er al ontbijt gasten, dus ben ik maar stilletjes afgedropen. Bij de receptie een klacht ingediend en vanavond liggen we een etage lager, prima service.

Eerst een tour geboekt voor morgen, 2 dagen Hoi An is genoeg, en Hue ligt op 3 uurtjes afstand. Hue is de oude stad van de keizer, geloof is, maar dat kan ik morgen vertellen. In ieder geval schijnt het zeker de moeite waard te zijn om te bezoeken.

We hadden bij het hotel twee fietsen geleend en zijn bij een schipper aan boord gegaan om aan de overkant van de rivier een eiland te bezichtigen. Oud bootje, maar de fietsen konden erbij, er stonden twee houten fauteuils onder de luivel, dus Wilhemina en Johanna staken van wal. Ook hier moesten we wederom afdingen, maar kregen een prima prijs voor de oversteek, fietstour met de schipper, die haalde thuis ook even zijn fiets op, en hij trakteerde ook nog op koffie. Zijn engels was redelijk tot goed. We zijn bij een rietenmatten maker binnengeweest, daar lag een plat weefgetouw op de grond, waar gespleten en geverfde rietstengels door heen werden gehaald. Heel sterk en kleurig, dit zijn de matten waar ze op slapen en kosten 3 usd per stuk. Daarnaast wordt er ook veel houtsnijwerk gemaakt op dit eilandje. Nog een tochtje langs de rijstvelden, wat net werd ingezaaid, over 3 maanden kunnen ze dit oogsten.

Terug op de wal, vonden wij dat we een massage hadden verdiend, dus op de fiets op zoek naar iets geschikts. Die was snel gevonden, als het ook maar even lijkt of je geïnteresseerd bent, sta je al binnen. Heerlijk, een uurlang door van die kleine sterke handjes gekneed te worden, wie vind dat nou niet lekker. Op de terugweg naar het hotel, wat lekkere hapjes gekocht bij een straatventer, om even rustig op onze kamer op te eten en onder de dekens door te warmen. Toch weer koud geworden.

Tegen de avond weer op de fiets terug naar het leuke centrum, want Wendy haar schoenen zouden klaar zijn. Op maat gemaakte schoenen, kopie van een schoen die daar in het rek stond, alleen een kleiner hakje en een andere kleur. Ongelofelijk, zit als gegoten, en dit voor maar € 18,50. Hier is dit dorpje dus bekend om en door. We hadden ook nog kleding weggebracht om te laten namaken, en ook dit, exacte kopieën.

Inmiddels was het donker, en dan gaan alle stoffen lantaarns aan, net lichtjesavond in Bergen. Op goed geluk bij een restaurantje binnen gestapt, want er zijn er zoveel, maar dit was een hele goeie keuze. Aan de rivier, heerlijk gegeten, heel Vietnamees, Wendy kan het gelukkig ook erom waarderen. Doordat er in deze landen zoveel water is gevallen, is er in de bergen een meer waar het water veel te hoog staat. Om die reden gaat de stuwdam tegen de avond een uurtje open, waardoor de rivier hier buiten zijn oevers treedt. Gelukkig zaten we in het restaurant hoog, maar moesten uiteindelijk toch met de fiets de straat uit, onze enige sokken hielden het niet droog.